sunnuntai 4. lokakuuta 2015

Do it for Denmark 2 - Spies Rejser (kotitehtävä 11)

Koska tehtävässä 2 päädyin sattumalta lukemaan ja referoimaan tutkimusta Spiesin mainoskampanjasta Do it for Denmark, niin ajattelin analysoida kampanjaa nyt edelleen toisesta näkökulmasta.

  ”Do it for Denmark” mainosvideo siis julkaistiin You Tubessa maaliskuussa 2014. Videon tarkoituksena oli kasvattaa tietoisuutta matkatoimiston järjestämistä kaupunkilomista. Spiesin markkinointipäällikön mukaan 90% tanskalaisista tiesi että Spies myy valmismatkoja kun taas vain 50% tanskalaisista tiesi että he myyvät kaupunkilomia. Videossa kerrottiin että Tanskan hallitus ei ole onnistunut ratkaisemaan alhaisen syntyvyyden ja ikääntyvän väestön tuomia ongelmia. Nyt Spies aikoo pelastaa Tanskan (ja oman liiketoimensa) romanttisten kaupunkilomien avulla, koska tilastot osoittavat, että lomalla on enemmän aikaa romantiikalle, minkä seurauksena syntyy enemmän lapsia. Spies tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden voittaa palkinnon (perheloman, lastenvaunut ja vaippoja) jos he pystyvät todistamaan, että loma on tuottanut toivotun tuloksen. Myös muut kuin pariskunnat haastetaan mukaan sanomalla että voitto ei ole tärkeintä vaan osallistuminen: Do it for Denmark – ”tee se auttaaksesi Tanskaa”.

 Spiesin mukaan tanskalaiset olivat mainoksen pääkohderyhmä, mutta videossa oli englanninkielinen tekstitys. Viisi kuukautta myöhemmin videon katsoneiden määrä ylitti 7 miljoonaa vaikka Tanskan väestö on n. 5,5 miljoonaa ja se oli saanut 14 2429 tykkäystä.  (27.9.2015 se oli katsottu 8 315 000 kertaa).


Kampanjan pääkohderyhmä oli 30+ pariskunnat.  

Viraalimainoksen/-videon tulee olla huomiota ja keskustelua herättävä, kiinnostava ja hauska. Se voi myös provosoida ja ärsyttää katsojaa. Tarkoituksena on saada katsoja jakamaan mainos edelleen ja/tai kommentoimaan sitä.

Mainoskampanjaa voi pitää onnistuneena, se mainittiin tai toistettiin yli 60 kertaa tanskalaisessa mediassa ja Tanskan televisiossa.

Se sai laajaa huomiota kansainvälisessä mediassa: BBC, NBC, Fox News, Forbes, The Guardian, Dailymail , Reddit. Spiesin mukaan 75% kaikesta mediahuomiosta keskittyi kaupunkilomiin ja romantiikkaan.  Aiemmin referoimassani  tutkimuksessa (Stilling Blichfeldt, B, & Smed, K.M., 2015) tosin väitettiin toisin. Joka tapauksessa video sai laajaa huomiota sosiaalisessa mediassa, (tweettejä tykkäyksiä jne).


Rahallinen lisäarvo Spiesin mukaan  oli DKK 3,1 miljoona. ROI, sijoitetun pääoman tuottoprosentti 1490%
Spiesin tavoite oli lisätä kaupunkilomien myyntiä viidellä prosentilla. Myynti nousi 107% verrattuna vastaavaan ajankohtaan edellisenä vuotena. 

Kampanja myös tuli kolmanneksi Eurobest 2014 Media Award kilpailussa.



Spies Rejser jatkaa mainoskampanjaansa toisella videolla, Do it for Mum (Do it for Denmark 2),  jolla markkinoi aktiivilomiaan samalla teemalla kuin aikaisemmin. Osta aktiiviloma, helpota Tanskan alhaisen syntyvyyden ongelmaa, jos et tee sitä Tanskan takia niin tee se sitten äitisi takia, hän on ansainnut onnen olla isoäiti! Jos taas itse haluat lapsenlapsia, voit ostaa lapsellesi aktiiviloman ja kenties kannustaa häntä lapsen hankkimisessa.

Video julkaistiin 29.9. 2015  You Tubessa. Se oli saanut 3 375 768 katsontakertaa 4.10.2015, 5 228 tykkäystä, 701 ei tykkäystä.
Pikaisesti vilkaistuna kommentit liittyvät tällä kertaa maahanmuuttokeskusteluun, yllätys, yllätys! Ja löytyy ulkomaisia ehdokkaita, jotka mielellään tulevat auttamaan lapsen teossa.   




Miten kehittäisin kampanjaa? Julkaisin videon, jossa haastatellaan matkalla olleita pariskuntia, jotka ovat saavuttaneet tavoitteen, ja kenties voittaneet Spiesin palkinnon.  




5 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen valinta. Loistava video. Only in Denmark. Luvut puhuvat puolestaan.
    Tehtävän annon kysymykseen: mikä oli kampanjassa hyvää? Voi vain vastata, että se oli hyvä. Upea tarina, toteutus ja rohkeasti digikanavassa toteutettu hienoin tuloksin.
    Tehtävän toteutus selkeä. Osui ja upposi. Kadehdin tanskalaisia ; )
    SS

    VastaaPoista
  2. Itsekin analysoin erästä videokampanjaa ja samantapaisia juttuja oli tässä. Hyviä lukuja saavutettiin.

    VastaaPoista
  3. Itsekin analysoin erästä videokampanjaa ja samantapaisia juttuja oli tässä. Hyviä lukuja saavutettiin.

    VastaaPoista
  4. Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta kampanjalta, josta en ole aikaisemmin vielä kuullut. Hyvin informatiivisesti kirjoitettu juttu kampanjasta.

    VastaaPoista
  5. @jusme kjätkä on tuplamiehiä???

    Erittäin hyvä kuvaus loisavasta kamppiksesta.

    VastaaPoista