Koska tehtävässä 2 päädyin sattumalta lukemaan ja
referoimaan tutkimusta Spiesin mainoskampanjasta Do it for Denmark, niin
ajattelin analysoida kampanjaa nyt edelleen toisesta näkökulmasta.
”Do it for Denmark”
mainosvideo siis julkaistiin You Tubessa maaliskuussa 2014. Videon tarkoituksena
oli kasvattaa tietoisuutta matkatoimiston järjestämistä kaupunkilomista. Spiesin
markkinointipäällikön mukaan 90% tanskalaisista tiesi että Spies myy
valmismatkoja kun taas vain 50% tanskalaisista tiesi että he myyvät kaupunkilomia.
Videossa kerrottiin että Tanskan hallitus ei ole onnistunut ratkaisemaan
alhaisen syntyvyyden ja ikääntyvän väestön tuomia ongelmia. Nyt Spies aikoo
pelastaa Tanskan (ja oman liiketoimensa) romanttisten kaupunkilomien avulla,
koska tilastot osoittavat, että lomalla on enemmän aikaa romantiikalle, minkä
seurauksena syntyy enemmän lapsia. Spies tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden
voittaa palkinnon (perheloman, lastenvaunut ja vaippoja) jos he pystyvät
todistamaan, että loma on tuottanut toivotun tuloksen. Myös muut kuin
pariskunnat haastetaan mukaan sanomalla että voitto ei ole tärkeintä vaan
osallistuminen: Do it for Denmark – ”tee se auttaaksesi Tanskaa”.
Spiesin mukaan
tanskalaiset olivat mainoksen pääkohderyhmä, mutta videossa oli
englanninkielinen tekstitys. Viisi kuukautta myöhemmin videon katsoneiden määrä
ylitti 7 miljoonaa vaikka Tanskan väestö on n. 5,5 miljoonaa ja se oli saanut
14 2429 tykkäystä. (27.9.2015 se oli
katsottu 8 315 000 kertaa).
Kampanjan pääkohderyhmä oli 30+ pariskunnat.
Viraalimainoksen/-videon tulee olla huomiota ja keskustelua
herättävä, kiinnostava ja hauska. Se voi myös provosoida ja ärsyttää katsojaa. Tarkoituksena
on saada katsoja jakamaan mainos edelleen ja/tai kommentoimaan sitä.
Mainoskampanjaa voi pitää onnistuneena, se mainittiin tai
toistettiin yli 60 kertaa tanskalaisessa mediassa ja Tanskan televisiossa.
Se sai laajaa huomiota kansainvälisessä mediassa: BBC, NBC, Fox News, Forbes, The Guardian, Dailymail ,
Reddit. Spiesin mukaan 75% kaikesta mediahuomiosta keskittyi kaupunkilomiin ja
romantiikkaan. Aiemmin referoimassani tutkimuksessa (Stilling Blichfeldt, B, & Smed, K.M., 2015) tosin väitettiin toisin. Joka tapauksessa video sai
laajaa huomiota sosiaalisessa mediassa, (tweettejä tykkäyksiä jne).
Rahallinen lisäarvo Spiesin mukaan oli DKK 3,1 miljoona. ROI, sijoitetun pääoman tuottoprosentti
1490%
Spiesin tavoite oli lisätä kaupunkilomien myyntiä viidellä
prosentilla. Myynti nousi 107% verrattuna vastaavaan ajankohtaan edellisenä
vuotena.
Kampanja myös tuli kolmanneksi Eurobest 2014 Media Award kilpailussa.
Spies Rejser jatkaa mainoskampanjaansa toisella videolla, Do
it for Mum (Do it for Denmark 2), jolla
markkinoi aktiivilomiaan samalla teemalla kuin aikaisemmin. Osta aktiiviloma,
helpota Tanskan alhaisen syntyvyyden ongelmaa, jos et tee sitä Tanskan takia
niin tee se sitten äitisi takia, hän on ansainnut onnen olla isoäiti! Jos taas
itse haluat lapsenlapsia, voit ostaa lapsellesi aktiiviloman ja kenties
kannustaa häntä lapsen hankkimisessa.
Video julkaistiin 29.9. 2015
You Tubessa. Se oli saanut 3 375 768 katsontakertaa 4.10.2015, 5 228 tykkäystä,
701 ei tykkäystä.
Pikaisesti vilkaistuna kommentit liittyvät tällä kertaa maahanmuuttokeskusteluun,
yllätys, yllätys! Ja löytyy ulkomaisia ehdokkaita, jotka mielellään tulevat
auttamaan lapsen teossa.
Mielenkiintoinen valinta. Loistava video. Only in Denmark. Luvut puhuvat puolestaan.
VastaaPoistaTehtävän annon kysymykseen: mikä oli kampanjassa hyvää? Voi vain vastata, että se oli hyvä. Upea tarina, toteutus ja rohkeasti digikanavassa toteutettu hienoin tuloksin.
Tehtävän toteutus selkeä. Osui ja upposi. Kadehdin tanskalaisia ; )
SS
Itsekin analysoin erästä videokampanjaa ja samantapaisia juttuja oli tässä. Hyviä lukuja saavutettiin.
VastaaPoistaItsekin analysoin erästä videokampanjaa ja samantapaisia juttuja oli tässä. Hyviä lukuja saavutettiin.
VastaaPoistaTämä vaikuttaa mielenkiintoiselta kampanjalta, josta en ole aikaisemmin vielä kuullut. Hyvin informatiivisesti kirjoitettu juttu kampanjasta.
VastaaPoista@jusme kjätkä on tuplamiehiä???
VastaaPoistaErittäin hyvä kuvaus loisavasta kamppiksesta.